Ministrul Ioan Deneş, la maratonul național de la Herghelia Beclean

Cea mai spectaculoasă probă în ochii publicului, cea de maraton, nu s-a dezmințit nici azi, când pe hipodromul Hergheliei Beclean s-a desfășurat cea de-a doua etapă a Campionatului Național de atelaje cu doi cai, suficient de interesantă pentru a atrage participarea ministrului Apelor și Pădurilor din România, Ioan Deneș, dar și a primarului Nicolae Moldovan; ambii au fost întreținuți în discuții amicale de șeful Direcției Silvice Bistrița-Năsăud, Gheorhe Ivan, și de gazda manifestării, directorul Traian Lăpuște.

Organizat în cadrul Cupei României, evenimentul a adus la start 10 echipaje din Sâmbăta de Jos, Arad, Lucina, Bistrița, Harghita și Covasna, într-o întrecere a celor mai buni driveri din țară și a cailor provenind din cele mai mari herghelii din România. Rasa preponderentă prezentă în concurs este Lipițanul, parte din toate echipajele “Romsilva”, dar încântători sunt și cei doi Olandezi de sport cu care Paul Pop din Bistrița a câștigat ieri probele de prezentare și dresaj, sau Huțulii din Lucina, a căror înălțime de sub 1,48 de metri îi încadrează în categoria poneilor, spre deliciul celor mai mici dintre spectatori.

Locul secund în clasamentul zilei de ieri i-a revenit lui Bajko Tibor, de la Clubul “Krigel”, iar poziția a treia a fost împărțită între Csoma Andrei (la dresaj), de la “Romsilva”, și Varga Lorand (la prezentare), de la “Lipicai”. A fost o întrecere unde s-au verificat ritmul, impulsia, flexibilitatea, relaxarea şi plasarea cailor, stilul şi acurateţea figurilor executate de către concurenţi.

Etapa de la Beclean n-a fost una tocmai liniştită, având în vedere că multiplul campion Rákóczi Gergő a fost scos din concurs încă de joi, înainte de începerea competiției propriu-zise, chiar de calul său, care în timpul vizitei medicale l-a mușcat de față și de ureche, trântindu-l și lovindu-l cu copitele; salvat de ceilalți concurenți aflați la fața locului și de echipajele medicale, sportivul se află acum în afara oricărui pericol.

Și dacă azi s-au pus la încercare rezistenţa fizică şi pregătirea tehnică a cailor şi a driverilor, pe un traseu de maraton lung de 15.700 de metri, mâine, de la ora 11.00, va fi ziua măiestriei, căci obstacolele nu trebuie doborâte pe un traseu cu porți de conuri a căror deschidere este cu doar 10 – 15 centimetri mai mare decât ecartamentul roţilor din spatele trăsurilor. Totul se va încheia cu un moment festiv, când cei mai buni vor primi cupe, diplome şi premii.

Miza nu e nici pe departe câștigarea banilor puși în joc, în total 3.000 de lei pentru primii cinci clasați, cât prestigiul și orgoliul reuşitei la un concurs de prestanță în rândul iubitorilor de hipism, o adevărată întrecere de “Formula” 1 a cailor și a driverilor, antrenantă prin pasiunile nemărginite, costurile însemnate şi ambiţiile mobilizatoare pe care le presupune.