Directorul “Aquabis” Beclean: Ducem în spate peste 60 de şmecheri bănoşi, nesimţiţi; nu pentru multă vreme!

Profitând de o anumită vulnerabilitate din sistem, aceea că debranşările de la o reţea cu instalaţii comune nu se pot face individual, ci doar colectiv, la fel ca plăţile, peste 60 de persoane din Beclean au catadicsit  să beneficieze de serviciile “Aquabis” fără să le mai şi plătească.

Culmea, nu e vorba – aşa cum s-ar putea crede la o primă impresie – despre persoane cu posibilităţi financiare reduse sau aflate în situaţii critice, de boală, care ar putea avea dificultăţi în a-şi achita facturile la apă: aceştia sunt cei mai conştiincioşi la plată, sunt la zi cu obligaţiile financiare, a subliniat Cornel Costin, directorul din Beclean al societăţii. În situaţie sunt, de fapt, “şmecherii”, “nesimţiţii” cu bani – a completat interlocutorul – adică în jur de 60 – 80 de persoane care au cumulat datorii totale de 80.000 de lei, respectiv 800 de milioane de lei vechi. De exemplu, în top se află un propietar de casă şi de apartament, care a consumat apă de 4.000 de lei, fără să plătească un ban; şi nu e singurul în această situaţie, la fel sunt toţi împricinaţii, spune Cornel Costin, pornit să facă publică lista nominală a întregului şiretlic.

Răsfiraţi câte unul – doi pe 30 de scări de bloc, rău-platnicii aflaţi în discuţie au exploatat ani la rândul indecizia omenească, până la urmă, a societăţii “Aquabis”, pe care nu a lăsat-o sufletul să comită nedreptatea de a opri robinetele la atâtea apartamente cu plăţile la zi, pentru câţiva “nesimţiţi”; şi asta, deşi sumele datorate de aceştia nu sunt deloc mici, ba din contră.

Unii nu au achitat un leu chiar de la începuturi, adică din 2009, anul când falimentara “Edilitara” a trecut în subordinea unicului distribuitor de apă din judeţ. Sunt cam aceiaşi care nu plătiseră nici înainte, atâta doar că la preluare “Aquabis” i-a “lichidat” în instanţă şi a recuperat banii, în urma unor procese care s-au întins pe durata a doi-trei ani.

Acum, că sumele restante s-au strâns la loc pe seama bunei credinţe a locatarilor şi a distribuitorilor, societatea e decisă să acţioneze categoric pentru a scoate din bunzunarele consumatorilor sumele neonorate pentru servicii furnizate, operând sistări pe toate scările aflate în discuţie. Altă variantă nu există, spune directorul din Beclean, Cornel Costin, pentru că soluţia distribuitoarelor prin care fiecare putea să beneficieze de racorduri individuale nu a fost îmbrăţişată deloc, nici de o parte, nici de alta a categoriilor de contribuabili: cei conştiincioşi la plată nu au văzut rostul unei investiţii suplimentare, dacă oricum aveau de gând să-şi achite obligaţiile faţă de “Aquabis”, iar cei care n-aveau nicio intenţie să şi plătească ce au consumat, cu atât mai puţin.

Practic, factura la apă vine la comun, cu eventualele pierderi, pentru toate apartamentele unei scări de bloc, pe numele unuia dintre locatarii care şi-a asumat această răspundere în lipsa asociaţiilor de proprietari; se înţelege că dacă robinetele se închid pentru toată sfera de referinţă, atunci reglarea de conturi se mută în mare parte din ograda “Aquabis” pe casa scării.